2024-04-22 14:15

E-kaubanduse uuring Baltikumis: motivatsioon, ostud ja takistused

Gemiuse Baltikumis läbiviidud e-kaubanduse uuringus selgus, et kõigi kolme riigi vastajaid motiveerib veebist ostlema nii võimalus sooritada oste igal sobival ajal kui ka traditsioonilistest poodidest soodsamad hinnad. Populaarseimad ostud kohalikes ja välismaistes veebipoodides on rõivad ja aksessuaarid. Kõige levinumad probleemid, millega vastajad silmitsi seisavad, on liiga pikk tarneaeg ja suutmatus leida vajalikku teavet.

Viimases Gemiuse e-kaubanduse uuringus selgus, et kõigis kolmes Balti riigis küsitletud internetikasutajatel on ühine motivatsioon internetis ostlemiseks – võimalus sooritada oste igal kellaajal, aga ka võimalus osta kaupu soodsamate hindadega. Lätlased ja eestlased nimetasid motiveerivate teguritena ka võimalust osta kaupu, mida nende elukohas ei ole, leedulased aga rõhutasid, et hindavad võimalust pääseda juurde laiemale tootevalikule.

Vaadates toote- ja teenusekategooriaid, millest vastajad võiksid olla huvitatud, võib täheldada, et kindlustusteenused on olulised kõigi kolme riigi elanikele. Läti ja Eesti vastajad tunnevad huvi ka avalike ürituste piletite vastu, lätlastel ja leedulastel on ühine huvi mobiiltelefonide ja tahvelarvutite ostmise vastu. Eesti küsitluses osalejate jaoks on esikohal broneerimis- ja renditeenused, leedulased aga tahaksid osta videomänge.

Uuringu raames selgitati, milliseid kaupu ja teenuseid ostavad vastajad kõige sagedamini kodumaistelt ja välismaistelt e-kaubanduse veebisaitidelt. Sel aastal on kohalikest veebipoodidest jätkuvalt enim ostetud riideid, jalatseid ja aksessuaare. Lätlaste ja eestlaste jaoks on edetabeli tipus ürituste piletiostud, millele järgneb kindlustus, samas kui Leedu vastajad ostavad peale riiete võrdselt raamatuid, filme, muusikat ning lennu- või muid transpordipileteid. Välismaistes e-poodides püsib enim ostetavate kaupade esikolmik ka sel aastal stabiilsena – kõigi Balti riikide vastajad kasutavad välismaiseid veebilehti peamiselt rõivaste ja aksessuaaride ostmiseks, broneerimisteenusteks ning lennu- ja muude transpordipiletite ostmiseks.

Kõige sagedasemad probleemid, millega Balti riikidest vastajad internetist ostlemisel kokku puutuvad, on tarneaeg, mis võtab sageli soovitust kauem aega, aga ka infopuudus – vastajad ei leidnud vajalikku infot toote, tarne ja maksevõimaluste kohta või muud päringud. Lätlased ja eestlased on olnud pettunud toote kättesaamisel, kuna see ei vastanud nende ootustele, samas kui Leedu vastajad on viidanud sarnasele probleemile – valeinfole, mis põhjustab pettumust ka veebiostlejate seas.

Vastajad, kes pole viimase poole aasta jooksul veebist ostelnud, nimetavad selle peamise põhjusena soovi tooteid enne ostmist isiklikult näha. Veebipoodide suhtes valitseb üleüldine umbusk kõigis Balti riikides – lätlased ja eestlased mainivad usalduse puudumist maksevõimaluste osas, eestlased ja leedulased seavad kahtluse alla toodete kvaliteedi. Leedu vastajad näitavad ka võrdväärset umbusku tootegarantii suhtes, kuid lisaks nimetavad lätlased veebist ostude mittetegemise põhjusena üldist rahulolu traditsiooniliste kauplustega.

Kuna tarbijate veebisostlemise trend kasvab, luuakse erinevaid e-kaubandusega tegelevaid ettevõtteid. Et olla kursis nende kvaliteediga, avaldada tunnustust parimatele ja inspireerida teisi ettevõtteid, antakse neljandat aastat järjest välja e-kaubanduse aastaauhind. Sel aastal toimub see aga esimest korda Baltikumi mastaabis, andes välja auhinda “Balti e-kaubanduse täht”. Strateegilised partnerid on ettevõtted Latvijas Pasts ja SEB; partnerid: Gemius Latvia, Balcia Kindlustus, Element, Joom, Mēness Aptieka, Httpool by Aleph, Login.lt, PHH Group, ECOMXRIGA; meediapartnerid: Delfi, TV3 Group Latvija, Äripäev.

 

Gemiuse e-kaubanduse uuring viidi läbi gemiusAdHoc veebiküsitluse abil. Uuring põhineb andmetel, mis on saadud hüpikinterneti küsimustiku kaudu, mida näidatakse juhuslikult valitud internetikasutajatele Läti, Eesti ja Leedu populaarseimates portaalides. Lätis küsitleti uuringus 2188 vastajat vanuses 18–74 aastat, Leedus aga 2022 vastajat vanuses 15–74 aastat. Eestis osales uuringus 1550 internetikasutajat vanuses 18-74 aastat.

Uuringu kohta lisateabe saamiseks ja kõikidele andmetele juurdepääsu saamiseks palume teil ühendust võtta Gemius Eestiga, kirjutades aadressile kontakt@gemius.ee.

gemiusAdHoc on individuaalsete ärivajaduste jaoks loodud uuring, mis võimaldab avalikku arvamust uurida mis tahes teema, küsimuse või valdkonna kohta.

Gemius on rahvusvaheline uurimis- ja tehnoloogiaettevõte, mis pakub andmeid ning täiustatud tööriistu digitaalseks ja traditsiooniliseks turundustegevuseks, nagu veebianalüütika, veebikampaaniate haldamine ja reklaamide esitamine. Ettevõte pakub terviklikke lahendusi turundajatele, reklaamiagentuuridele, kirjastustele ja e-kaubandusele. Gemius on turul esindatud alates 1999. aastast. Ettevõte on IAB Europe'i ja I-COM Globali liige. Ettevõtte poolt korraldatavad uuringud viiakse läbi vastavalt rahvusvahelise ICC/ESOMAR koodeksi põhimõtetele.

to clipboard> Drukuj

Kas soovite lisainformatsiooni?

Kontakt

Kõik uudised, arvamus- ja ekspertartiklid ühes e-kirjas!

Liitu uudiskirjaga